• *غزل 65*

1-خوشتر ز عِیش و صُحبَتِ و باغ و بهار چیست ؟

     سـاقـی کجاسـت گـو سَـبَـبِ انتظار چیست؟

2-هر وَقتِ خوش که دَست دَهَد مُغتَنَم شُمار

       کـس را وُقوف نیست که انجامِ کار چیست ؟

3- پیـوندِ عُمر بسته به موییست هوش دار

         غَمخوارِ خویش باش غمِ روزگـار چیست؟

4-مَـعـنـیِ  آبِ  زِنـدگـی  و  روضـۀ  اِرَم

        جُز طرفِ جویبار و مَیِ خـوشگُوار چیست؟

5-مَستور و مَست هر دو چو از یک قبیله‌اند

         ما دل به عِشـوۀ که دهیم اختیـار چیست؟

6-راز درونِ پَرده چه داند فلک؟ خَموش

         ای مُدَّعی نِــزاعِ تو با پَـرده دار چیست؟

سَهو و خَطای بنده گَرَش هست اعتبار

         معنـیِ عَفـو و رحمـتِ آمُـرزگار چیست؟

7-سَهو و خَطای بنده گَرَش اعتبار نیست

         معنـیِ عَفـو و رحمـتِ آمُـرزگار چیست؟

سَهو و خَطای بنده گَرَش نیست اعتبار

         معنـیِ لطف و رحمـتِ آمُـرزگار چیست؟

8-زاهد شَراب کوثر و حافظ پیاله خواست

         تا در مـیانه خـواستـۀ کـَردگار چیست؟

                   *************

وزن غزل: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلات (بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف مقصور)

1-خوشتر ز عِیش و صُحبَتِ و باغ و بهار چیست ؟

     سـاقـی کجاسـت گـو سَـبَـبِ انتظار چیست؟

موضوع بیت: فراهم آمدن شرایط وصل

مضمون بیت: ساقي کامل کننده ي عيش است

معنی واژگان:عيش: در اصل به معني زندگي است امّا در اين بيت به معني امروزي است يعني شادي و نشاط/ صحبت: همنشيني با ياران موافق.

آرایه ها: تناسب در عيش و صحبت و باغ و بهار و ساقي

واج آرایی:تکرار آواي «s» و حرف«ش» و «ب»و«ت»

معنی بیت: وقت بهار است و باغ پر از گل هاي زيبا و دوستان سرگرم عيش و عشرت اند. خوش تر از شادي و مستي و هم نشيني با زيبارويان چه چيزي وجود دارد؟ ساقي کجاست؟ به او بگوييد جام مي را به گردش درآورد و به ما باده بنوشاند که ديگر تعلّل جايز نيست.

محصول بيت ـ در فصل بهار چيست بهتر از عيش و خوشى و مصاحبت در باغى؟ ساقى كجاست؟ بگو سبب انتظار چيست؟ يعنى در چنين موسمى كه زمان عيش و عشرت است سبب تأخير چيست.

……………………….

2-هر وَقتِ خوش که دَست دَهَد مُغتَنَم شُمار

       کـس را وُقوف نیست که انجامِ کار چیست ؟

موضوع بیت: غنیمت شمردن فرصت

مضمون بیت: دم غنيمت دانستن، صوفي ابن الوقت باشد اي رفيق

معنی واژگان:دست دادن: حاصل شدن/ مغتنم شمردن: غنيمت دانستن/ وقوف: آگاهي.

آرایه ها: ایهام جناس در وقت و وقوف

واج آرایی: تکرار آواي «gh»وحروف«س»و«ت»

معنی بیت: هر فرصت مناسبي که به دست آيد، نهايت استفاده را بکن و آن را غنيمت بدان؛ زيرا هيچ کس از عاقبت کار و آنچه براي او مقدّر است، آگاه نيست.

محصول بيت – هر فرصت خوبى كه دست مى‌دهد آن را غنيمت بدان، زيرا كسى آگه نيست كه آخر و عاقبت كار چيست، يعنى هر زمان هر ساعتى كه با ذوق و صفا مى‌گذرد، آن را از جانب خدا يك نعمت بدان و مغتنم شمار يعنى به فكر فردا مباش، زيرا كسى عاقبت كار را يعنى از اين‌كه فردا چه خواهد شد واقف نيست و نمى‌داند چه پيش مى‌آيد و چگونه خواهد گذشت.

……………………….

3- پیـوندِ عُمر بسته به موییست هوش دار

         غَمخوارِ خویش باش غمِ روزگـار چیست؟

موضوع بیت: ناپایداری دنیا (قطع تعلق و به خود اندیشیدن)

مضمون بیت: غنيمت شمردن وقت

معنی واژگان:پيوند: وابستگي/ هوش دار: به هوش باش.

آرایه ها: تناسب در عمر و روزگار با هم /نوعی جناس در  غم و غمخوار

واج آرایی: تکرار حرف «م»و«ش»و«ب»و«س»و«ر»

معنی بیت: آگاه باش که زندگانی به تار مویی آسان گسل بسته است و ثباتی ندارد، نگران حال خود باش و اندوه کم و بیش مخور.

………………………….

4-مَـعـنـیِ  آبِ  زِنـدگـی  و  روضـۀ  اِرَم

        جُز طرفِ جویبار و مَیِ خـوشگُوار چیست؟

موضوع بیت:اولیای الهی  (بهشت نقد برای عارف در همین دنیا میسرمی شود)

مضمون بیت: بهشت در همين دنياست و آب زندگي مي خوشگوار است

معنی واژگان: آب زندگي: آب حيات، آبي که خوردن آن باعث دارا شدن عمر جاودان مي شود و گويند که اين آب در ظلمات است/ روضه: باغ/ ارم: باغي که شدّاد در يمن در صحراي جنوبي جزيرة العرب در معارضه با بهشت خداوند ساخت. امّا در اينجا روضه ي ارم همان بهشت واقعي است/ طرف: مخفّف طرف به معني کنار/ جويبار: در اصل ساحل جوي است امّا در معني جايي نيز به کار مي رود که چند جوي و نهر آب قرار دارد/ خوشگوار: خوش طعم و سبک

آرایه ها: تناسب در آب و روضه و جويبار /ایهام جناس در جویبار و خوشگوار

واج آرایی: تکرار حرف «ر»و«ی»و«ر»وآوای«ž»

معنی بیت: آب حيات و باغ بهشت غير از شراب گوارا و کنار جويبار چه معنايي مي تواند داشته باشد؟

محصول بيت ـ معنى آب حيات و باغ ارم غير از كنار چشمه و مى خوشگوار چيست، به طريق لف ونشر غيرمرتب، طرف جويبار از روضه ارم و مى خوشگوار از آب زندگى كنايه است يعنى جنتى كه مى‌گويند همان جويبار و آب حيوانى كه تعريف مى‌كنند جز مى خوشگوار نيست.

………………………

5-مَستور و مَست هر دو چو از یک قبیله‌اند

         ما دل به عِشـوۀ که دهیم اختیـار چیست؟

موضوع بیت: خداوند و نشانه های او(همه چیز و همه کس از خداست و آیتی از خدا)-مستور و مست در برابر هم

مضمون بیت: جبر تشريعي و عدم اعتماد و رُعونت به خاطر اعمال نيک يا نوميدي از رحمت حق

معنی واژگان:مستور: پوشيده، شخص باتقوي و پرهيزگار/ مست: از خود بيخود و گناه آلود/ قبيله: طايفه، هر دو از يک قبيله اند، يعني هر دو محکوم حکم ازلي و سرنوشت هستند و از خود اختياري ندارند/ عشوه: فريب، از اين جهت که ظاهراً هر چه مي کنند خود مي کنند، در حالي که اين حکم ازلي و مقدّر پروردگار است/ اختيار چيست؟ سؤالي است که از آن معني منفي استنباط مي شود، يعني اختياري نيست

قواعد: مستور: اسم مفعول از ستر،صفت جانشین موصوف(زاهد)

آرایه ها: تضاد در مستور و مست / تضاد و تناسب در دو و يک

واج آرایی: تکرار حروف «م» و «ی» و «د»وآوای «اُ» در مصرع اول

معنی بیت: چون زاهد خلوت نشین و مست خرابات عشق در مقام یکتا بینی هردو از یک تبار و مانند یکدیگرند ما به کرشمه و  ناز کدام یک دل بسپاریم، شیوة مختار کدامست؟

……………………..

6-راز درونِ پَرده چه داند فلک؟ خَموش

         ای مُدَّعی نِــزاعِ تو با پَـرده دار چیست؟

موضوع بیت: خداوند و حکمت او(دانای به اسرار با حکم مشیّت نزاع ندارد)

مضمون بیت: فلک و بي تقصير بودن او

معنی واژگان:راز درون پرده: اسراري که پشت پرده ي سرنوشت جريان دارد/ فلک: آسمان، سپهر که معمولاً بلاها و بدبختي ها را به او نسبت مي دهند/ مدّعي: کسي که انديشه ي باطلي را در نظر دارد و فکر مي کند اين انديشه ي او درست است/ نزاع: ستيز، مجادله/ پرده دار: همان فلک است که پرده دار است و جز اين سمت نگهباني و پرده داري کاري از دست او ساخته نيست.

آرایه ها: جناس در پرده و پرده دار / تناسب در راز و خاموش /تناسب در مدّعي و نزاع و پرده دار

واج آرایی: تکرار حروف «د» و «ر»و«ن»

معنی بیت: چرخ از اسرار پس پردة آفرینش آگاه نیست، ای مدعی معرفت و دانش لب از سخن فروبند و با فلک که با همه عظمت حاجب و پرده دار سرای هستی است و از درون پرده بی خبر است، ستیزه مکن.

………………………

7-سَهو و خَطای بنده گَرَش اعتبار نیست

         معنـیِ عَفـو و رحمـتِ آمُـرزگار چیست؟

موضوع بیت: خداوند و رحمت واسعۀ او(عاشق امیدوار)

مضمون بیت: (اصل وجوديِ گناه و جلوه ي رحمت و آمرزش پروردگار) (- پير ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت).

معنی واژگان:سهو: فراموشي و اشتباه و گناه که از روي عمد نباشد مثلاً فراموش کردن به جا آوردن نماز/ خطا: گناه، اشتباه/ اعتبار: ارزش/ عفو: بخشايش/ رحمت: مهرباني، آمرزيدن/ آمرزگار: خداي آمرزنده

آرایه ها: تناسب در سهو و خطا /تناسب در  عفو و رحمت و آمرزگار /ایهام جناس در اعتبار و آمرزگار /ایهام جناس در سهو و عفو/ترادف ملیح سهو و خطا /ترادف ملیح در عفو و رحمت

واج آرایی: تکرار حرف «ر» وآوای «t»

معنی بیت: اگر فراموش کاری و گناه بنده را اعتباری نباشد و آدمی را در کارهای نیک و بد از خود اختیاری نیست و مسئولیتی ندارد پس بخشایش و رحمت ایزدی چه معنی تواند داشت؟

………………………..

8-زاهد شَراب کوثر و حافظ پیاله خواست

         تا در مـیانه خـواستـۀ کـَردگار چیست؟

موضوع بیت:خداوند و رضای او (رضای پروردگار در کارها پنهان است)

مضمون بیت: جبر تشريعي – بيت 5

معنی واژگان:زاهد: معمولاً اشاره به عابدان رياکار است امّا مي توان در اين بيت زاهد حقيقي را هم مطرح دانست/ کوثر: حوضي است در بهشت که محل آشاميدن بهشتيان است/ پياله: جام شراب/ خواسته کردگار: مقدّر ازلي

آرایه ها: جناس در خواست و خواسته / تناسب در شراب و پياله /ایهام جناس در پیاله و میانه /تضاد در زاهد و پیاله

واج آرایی: تکرار حرف «ر» و «خ» و«ت»آوای«h»و«ž»و«s»

معنی بیت: پارسا شراب طهور بهشتی از چشمة کوثر و حافظ باده از جام عشق خواست تا ببینیم که مشیت پدید آورندة هستی در این میان چه خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا