• *غزل 386 *

1-  خدا را کَم نِشین با خِرقِه پوشان

                       رُخ از رِنــدانِ بی‌سامان مَپوشان

در این خِرقه بَسی آلودگی هاست

                       خوشا وقــتِ قَبایِ مَـی فُروشان

2-  در این خِرقه بَسی آلودگی هست

                       خوشا وقــتِ قَبایِ مَـی فُروشان

3-  در این صوفی وَشان دَردی ندیدم

                    که صافــی باد عِیــش ِدُردنوشان

4-  تو نازُک طَبعی و طاقَت نَیاری

                          گـِرانی‌هایِ مُشتی دَلق پوشان

5-  چو مَستَم کرده‌ای مَستور منشین

                    چو نوشَم داده‌ای زَهرَم مَنوشان

6-  بیا وَز غَبــنِ این سالـوسیان بین

                    صُراحی خون دِل و بَربَط خُروشان

بیا در زَرقِ این سالـوسیان بین

                    صُراحی خون دِل و بَربَط خُروشان

*لبِ مَیگون و چَشمِ مَست بُگشای

                   که از شوقَت مَیِ لَعل است جوشان

7- ز دِلگـَــرمیِّ حافظ بـــر حَذَر باش

                 که دارد سینه‌ای چون دیگ ،جوشان

*******************************

وزن غزل :مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل(بحر هزج مسدس مقصور)

1-  خدا را کَم نِشین با خِرقِه پوشان

                       رُخ از رِنــدانِ بی‌سامان مَپوشان

موضوع بیت: خرابات و خانقاه در برابر هم(توصیه به دوری از خانقاهیان)

مضمون بیت: دعوت از يار و نصيحت به او

معنی واژگان :خدا را: براي خدا، را به معني براي، يعني راي اختصاص است/ خرقه پوشان: صوفيان (رياکار)/ رخ پوشيدن: دوري کردن/ رندان: کساني که ظاهري بد و باطني نيکو دارند و از دقايق عمر براي رسيدن به حق استفاده مي کنند/ بي سامان: پريشان و بي سر و سامان، بي خانمان.

آرایه ها: تضاد در خرقه پوشان و رندان / نوعی جناس در پوشان در ترکيب خرقه پوشان و مپوشان

واج آرایی: تکرار حرف «ن» و آواي «آ»] معنی بیت: ترا به خدا سوگند با مدعیان تصوف و پشمینه پوشان هرگز معاشرت مکن و از عاشقان وارسته و بی سروسامان روی نهان مساز؛ در مصراع اول «کم» قید است و مفید نفی مطلق است نه تقلیل، نیز نگاه کنید به غزل 31 بیت 2

…………………………………

2-  در این خِرقه بَسی آلودگی هست

                       خوشا وقــتِ قَبایِ مَـی فُروشان

موضوع بیت: خرابات و خانقاه در برابر هم(توصیه به دوری از خانقاهیان)

مضمون بیت: صوفيان و مي فروشان

معنی واژگان:خرقه: مقصود لباس صوفيان (رياکار) است/ آلودگي: گناه، فسق و فجور/ خوشا وقت: چه خوش است حالت/ قبا: مقصود لباس است/ مي فروشان مظهر بي ريايي و خرقه پوشان مظهر رياکاري به حساب آمده اند

آرایه ها: تناسب در خرقه و قبا

واج آرایی: تکرار حرف «ي»

معنی بیت: در دلق صوفی نمایان ناپاکی بسیار است، حال و وقت قبای میگساران می فروش چه خوش است، به کنایه یعنی حال می فروشان خوش باد.

……………………………………….

3-  در این صوفی وَشان دَردی ندیدم

                    که صافــی باد عِیــش ِدُردنوشان

موضوع بیت: خرابات و خانقاه در برابر هم(توصیه به رویکرد به اهل خرابات)

مضمون بیت: صوفيان و مي خواران

معنی واژگان:صوفي وشان: آنان که تظاهر به تصوف مي کنند، صوفي نمايان/ درد: مقصود درد عشق و درد طلب است/ صافي: با صفا و بي غل و غش/ عيش: زندگي، شادي و نشاط/ دردنوشان: کساني که تا آخرين قطره ي شراب جام را مي نوشند.

آرایه ها: نوعی جناس در دَرد و دُرد / نوعی جناس در صوفي و صافي /نوعی جناس در  وشان و نوشان

واج آرایی: تکرار حرف «ي»

معنی بیت: در این گروه صوفی نمایان سوز و نیازی و حمیتی نیافتم، خدا کند که مجلس انس باده نوشان کهن همواره خوش و از آلودگی پاک ماند.

…………………………….

4-  تو نازُک طَبعی و طاقَت نَیاری

                          گـِرانی‌هایِ مُشتی دَلق پوشان

موضوع بیت: خرابات و خانقاه در برابر هم(توصیه به دوری از خانقاهیان گرانجان )

مضمون بیت: محبوب حساب و صوفيان رياکار

معنی واژگان:نازک طبع: حسّاس و زودرنج/ طاقت نياري: نمي تواني تحمّل کني/ گراني: مزاحمت، تنگ حوصله کردن/ مشتي: گروه ناچيزي/ دلق پوشان: خرقه پوشان، صوفيان (رياکار)

آرایه ها: نوعی تضاد در نازک و گران

واج آرایی: تکرار آواي «آ» و «t»

معنی بیت: تو سبک طبع و لطیف خویی و در برابر گرانجانی و خشونت طبع گروهی خرقه پوش تاب نتوانی آورد

…………………………………..

5-  چو مَستَم کرده‌ای مَستور منشین

                    چو نوشَم داده‌ای زَهرَم مَنوشان

موضوع بیت: عنایت(تمنای عنایت از یار)

مضمون بیت: ياد گذشته و ترغيب به لطف و مرحمت

معنی واژگان:مست: مست عشق است/ مستور: پنهان/ایهام در پرهيزگار / نوش: شيريني.

قواعد: مستور: اسم مفعول از ستر

آرایه ها: تضاد و جناس در مست و مستور/تضاد در نوش و زهر /نوعی جناس در نوش و نوشان

واج آرایی: تکرار حرف «م»

معنی بیت: اکنون که مرا سرمست ساختی، روی در پرده نهان مکن و چون بادة نوشین به من داده ای، بر پی آن شرنگ جدائی در کامم مریز.

……………………………

6-  بیا وَز غَبــنِ این سالـوسیان بین

                    صُراحی خون دِل و بَربَط خُروشان

موضوع بیت:ریا وسالوس(تأثیرمنفی اهل ریا)

مضمون بیت: رياکاران و مجلس انس

معنی واژگان:غبن: زيانکاري و فريبکاري، گول زدن/ سالوسي: رياکار/ صراحي: شيشه ي شراب/ خون دل: غصّه دار، با اشاره به سرخ بودن شراب/ بربط: نام سازي زهي است که به آن عود و رود هم مي گويند/ خروشان: در حال خروش و ناله.

قواعد: سالوسی : صفت نسبی از سالوس به معنی فریب و خدعه و ریا

واج آرایی: تکرار حرف «ن»

معنی بیت: بشتاب و زیان رسانی این ریاکاران را بنگر که از آسیب و زیان رسانی این گروه مینای می خونین دلست و بربط به فریاد و فغان.

………………………………..

7- ز دِلگـَــرمیِّ حافظ بـــر حَذَر باش

                 که دارد سینه‌ای چون دیگ ،جوشان

موضوع بیت: عشق(جوش و خروش عاشقی)

مضمون بیت: سينه ي حافظ

معنی واژگان:دل گرمي: سوز دل/ بر حذر باش: دوري کن، بترس

آرایه ها: تناسب در دل و سينه /تناسب در  گرمي و ديگ و جوشان

معنی بیت: از سوز دل حافظ بپرهیز که در فراق تو سینه ای دارد که چون دیگ از غصه می جوشد، سعدی گوید:

دل سنگینت آگاهی ندارد

        که من چون دیگ روئین می زنم جوش

………………………………..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا