• *غزل 293*

1-  بامــدادان که ز خَلوتگَــهِ کاخِ اِبـداع

                  شَمعِ خاوَر فِکَنَد بر همه اطراف شُعاع

2-  برکَشَد آینه از جِیبِ افق چرخ ودر آن

               بِنُمایَد،رُخِ گیتــی به هـِـزاران انــواع

3-  در زَوایــایِ طـَـرَبخانة جمشیـدِفَلَک

                    ارغنون ساز کند زُهره، به آهَنگِ سَماع

بر دَر و بامِ طـَـرَبخانة جمشیـدِفَلَک

                    ارغنون ساز کند زُهره، به آهَنگِ سَماع

4- چَنگ در غُلغُله آید که ،کُجا شد مُنکِر

                         جـام در قَهقَهه آید که،کجا شدمَنّاع

وضـعِ دوران نگـرو ساغرِ عشرت برگیر

               که به هر حال همین است که بینی اوضاع

5-  وضـعِ دوران بنگـر، ساغرِ عشرت برگیر

                     که به هر حالتی این است بهینِ اوضاع

طرّة شاهِد دنیی همه مَکراست وفریب

                    عارفان بر سـرِ این رشته نجوینـد نـِزاع

6-  طرّة شاهِد دنیی همه بَند است وفریب

                    عارفان بر سـرِ این رشته نجوینـد نـِزاع

عُمرِ خسرو طلب ،ار نفعِ جهان می‌خواهی

            کــه وجودیســت عطابخـش و کریمی نَفّاع

7-  عُمرِ خسرو طلب ،ار نفعِ جهان می‌خواهی

                 کــه وجودیســت عطابخـشِ کریمِ نَفّاع

مَنظَــرِ لُطفِ ازل، روشنــیِ چشــمِ اَمل

                 جامعِ علم و عمل جانِ جهان شاه شجاع

8- مظهــرِ لُطفِ ازل، روشنــیِ چشــمِ اَمل

                 جامعِ علم و عمل جانِ جهان شاه شجاع

*حافظ اَر باده خوری ، با صَنَمی شیرین خور

                 که از این به نَبُوَد در دو جهان هیچ مَتاع

*******************************

وزن غزل 293 :فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لان (بحر رمل مثمن مخبون اصلم مسبغ )

1-  بامــدادان که ز خَلوتگَــهِ کاخِ اِبـداع

                  شَمعِ خاوَر فِکَنَد بر همه اطراف شُعاع

موضوع بیت:تجلی(تجلی خورشیدحقیقت)

مضمون بیت: طلوع خورشيد

معنی واژگان:بامدادان: هنگام صبح صادق/ خلوتگه کاخ ابداع: فلک، آسمان/ ابداع: آفرينش/ شمع خاور: خورشيد/ شعاع: پرتو، نور.

قواعد: کاخ ابداع : تشبیه صریح

آرایه ها: شمع خاور : باستعاره مراد خورشید/ تناسب در خلوتگه و شمع و شعاع

واج آرایی: تکرار حروف «خ» و «ع» و آواي «آ»

معنی بیت: صبحگاهان که از خلوت سرای کاخ آفرینش مهر شمع خاوری بر همه جای نور افشاند ،

………………………………

2-  برکَشَد آینه از جِیبِ افق چرخ ودر آن

               بِنُمایَد،رُخِ گیتــی به هـِـزاران انــواع

موضوع بیت: تجلی(تجلی خورشیدحقیقت-در تجلی تکرار نیست-گوناگونی رنگ تجلی)

مضمون بیت: طلوع خورشيد

معنی واژگان:برکشد: بر سر دست مي آورد، بالا مي آورد./ جيب: گريبان/ افق: کرانه ي آسمان/ چرخ: فلک، آسمان/ بنمايد: جلوه گر مي سازد.

آرایه ها: آینه : باستعاره مقصود مهر تابان /تناسب در آينه و نمودن و رخ و جيب /جيب افق اضافه ي استعاري است/ چرخ استعاره از آينه دار است./ مقصود از آيينه خورشيد است.

واج آرایی: تکرار حرف «ب» و آواي «آ»

معنی بیت: فلک آینة تابناک خورشید را از گریبان افق بالا میاورد و چهرة گیتی در آن آینه بهزاران رنگ زیبا نمایان میشود .

……………………………

3-  در زَوایــایِ طـَـرَبخانة جمشیـدِفَلَک

                    ارغنون ساز کند زُهره، به آهَنگِ سَماع

موضوع بیت: تجلی(تجلی جمالی )

مضمون بیت: شادي در افلاک

معنی واژگان:زوايا: گوشه ها، کناره ها، جاهايي در تالار که مخصوص نشستن نوازندگان بوده است/ طربخانه: مجلس شادي/ جمشيد فلک: مقصود خورشيد است که فرمانفرمای سپهر بشمار میرود / ارغنون: نام سازي است که اکنون به نام ارگ مشهور شده است/ زهره: ستاره اي است که مظهر شعر و موسيقي و نشاط و طرب است و مقام او را در آسمان سوم يا چهارم مي دانند که از اشعار حافظ چنين استنباط مي شود که اين ستاره را در آسمان چهارم و همسايه ي خورشيد و حضرت عيسي مي داند/ سماع: رقص و آواز و پايکوبي.

آرایه ها: جمشید فلک : باستعاره خورشید مراد است /تناسب در زوايا و طربخانه و ارغنون و ساز کردن و زهره و آهنگ و سماع

واج آرایی: تکرار آواي «آ»

معنی بیت: ناهید رامشگر فلک در خلوت سرای بزم جمشید گردون خورشید جهانتاب ارغنون خود را برای نواختن و دست افشاندن و سرود خواندن کوک میکند .

…………………………….

4- چَنگ در غُلغُله آید که ،کُجا شد مُنکِر

                         جـام در قَهقَهه آید که،کجا شدمَنّاع

موضوع بیت: تجلی(تجلی جمالی غالب بر تجلی جلالی می شود)

مضمون بیت: آزادي پس از سختگيري ها

معنی واژگان:چنگ: نام سازي است/ غلغله: فرياد/ منکر: انکار کننده/ قهقهه: خنده، صداي ريخته شدن شراب در جام/ منّاع: منع کننده، جلوگير، ناهي از منکر

قواعد: مناع : صیغة مبالغه از منع

آرایه ها: در بيت نوعي ترجيع وجود دارد. واج آرایی:تکرار آواي «آ»

معنی بیت: چنگ خروش شادی بر می آورد که منکر سماع و بزم کجا رفت ، ساغر بخنده لب میگشاید که بازدارنده از باده گساری کجا شد ؟

………………………………..

5-  وضـعِ دوران بنگـر، ساغرِ عشرت برگیر

                     که به هر حالتی این است بهینِ اوضاع

موضوع بیت:غنیمت شمردن فرصت

مضمون بیت: شادي از وضع موجود

معنی واژگان:وضع دوران: اوضاع زمانه/ ساغر عشرت: جام شادي/ برگير: بلند کن (و بنوش)/ بهين: بهترين.

قواعد: بهین اوضاع : بهین صفت وضع است که حذف شده و اوضاع از آن نیابت کرده است یعنی بهین وضع از اوضاع و بهمین علت بهین اوضاع بشکل مضاف و مضاف الیه در میآید ولی اگر پس از صفت عالی اسم مفرد آید نباید بحال اضافه خواند چه در این صورت صفت مقدم بر موصوف محسوب میشود ( بهین وضع ) / ساغر عشرت : تشبیه صریح

آرایه ها: نوعي جناس و نوعي تصدير در وضع و اوضاع

واج آرایی: تکرار حرف «ر» در مصراع اول و حرف «ي» در مصراع دوم

معنی بیت: حال روزگار را ببین و جام شادی بر کف نه ، چه بهر حال بهترین وضع در میان این اوضاع متغیر و ناپایدار باده نوشیدن و غم نخوردن است .

……………………………..

6-  طرّة شاهِد دنیی همه بَند است وفریب

                    عارفان بر سـرِ این رشته نجوینـد نـِزاع

موضوع بیت:دنیاو بی اعتباری آن – اولیای الهی (از دنیا گذشتگان )

مضمون بیت: دنيا و نزاع بر سر آن

معنی واژگان:طرّه: قسمتي از زلف که روي پيشاني محبوب ريخته است امّا بنابر ذکر جزء و اراده ي کل مقصود همه ي زلف است/شاهد: زيباروي دلفريب/ شاهد دنی : معشوق دنیوی ، در صفحة 349 جامع نسخ دیوان حافظ تألیف مسعود فرزاد « شاهد دنیا » در همه نسخه ها آمده است که صحیح بنظر میرسد/ بند و فريب: بند و دام/عارف: آشناي به حق و حقيقت است/ اين رشته: مقصود طرّه ي شاهد دنياست.

قواعد: شاهد دنیا : تشبیه صریح

آرایه ها: تناسب در طرّه و بند و رشته

واج آرایی: تکرار حرف «ن»

معنی بیت: زلف معشوق زیبای دنیا یکسره رشتة اسارت و مکر و حیله است ، شناسندگان حق بفریب طرة این شاهد بستیزه با دیگران بر نخیزد و بر سر دنیای دون نزاع نکنند .

……………………………

7-  عُمرِ خسرو طلب ،ار نفعِ جهان می‌خواهی

                 کــه وجودیســت عطابخـشِ کریمِ نَفّاع

موضوع بیت:دعا (دعادر حق محبوب)

مضمون بیت: مدح شاه شجاع

معنی واژگان:خسرو: پادشاه (زمان)/ کريم: بزرگوار/ نفّاع: سودرسان.

قواعد: نفاع : صیغه مبالغه از نفع .

آرایه ها: نوعی جناس در نفع و نفّاع

معنی بیت: اگر سود اين دنيا را مي طلبي، عمر طولاني براي شاه بخواه که وجودي است بخشنده و بزرگوار و بسيار سودرساننده،

محصول بيت ــ اگر طالب نفع و فايده جهانى، طول عمر خسرو را بخواه، زيرا شخص شاه وجودى است عطابخش و كريمى است فايده رسان. خلاصه شاه عادلى است پس بر همه لازم است كه درباره‌اش دعاى خير بنمايند.

……………………………….

8- مظهــرِ لُطفِ ازل، روشنــیِ چشــمِ اَمل

                 جامعِ علم و عمل جانِ جهان شاه شجاع

موضوع بیت:مدح ممدوح

مضمون بیت: در مدح شاه شجاع

معنی واژگان:مظهر: نشانه/ لطف ازل: مهرباني ذات پرودگار/ امل: آرزو/ جامع: دربردارنده /چشم امل : دیدة شاهد آرزو

قواعد: چشم امل : استعارة مکینه .

معنی بیت: شاه شجاع کسي است که مظهر بخشش ازلي، روشني بخش اميد و آرزو، صاحب علم و عمل و جان بخش عالم است.

محصول بيت ــ خسرو (مذكور در بيت قبلى) مظهر لطف ازل خداست و روشنى چشم اميد است. يعنى هر اميدى كه به او بسته شود به حصول مى‌پيوندد و در نتيجه چشم شخص اميدوار روشن مى‌شود. پادشاهى است حامع علم و عمل و جان جهان: روح خلق عالم است كه حيات مردم بسته به وجود اوست. آن كه به اين القاب ملقب و به اين اوصاف موصوف گشته شاه شجاع است كه يكى از مربيان خواجه مى‌باشد.

…………………………………

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا